Pierrot la Lune - Ett märke för samtiden?

Kläddesignern Emilie Ventujol är inspirerad av 1950- och 60-talsfilm när hon skapar sina klädkollektioner för barn. Att hon har bott en tid i Indien kan också lysa igenom i en del kreationer. Hon har ambitionen att göra tidlösa och sofistikerade kläder samtidigt som de ska vara lekfulla och lediga. Den stora frågan är om hon lyckas.

Klädmärket i fråga är Pierrot la Lune. I en mening är det ett riktigt desginermärke som har fått uppmärksamhet och utmärkelser i stora modemagasin som skriver om barnmode. Samtidigt, med tanke på den ambition Ventujol har, har det kommit att bli aningen smalt. Vi ska försöka förklara varför vi tror det.

1. Det är ett riktigt designermärke då det platsar på catwalken men som många andra märken som syns på catwalken kan man inte ha någon bredare användning för plaggen. Frågan är helt enkelt om det är kläder för flera situationer.

2. Ventujol har en egen stil vilket är bra men den sticker inte ut på det sätt som föräldrar i samtiden vill. Det finns något föråldrat (och så klart nostalgiskt) över designen.

3. Många av färgerna är dova, även sommarkollektionen, vilket bara tilltalar ett fåtal.

Med detta sagt vill vi också lyfta fram vad vi ser som anmärkningsvärt med Pierrot la Lune. En instagramare skrev en gång att av alla stora märken hon provat kan inga mäta sig med den kvalitet som kläderna från Pierrot la Lune har. Det är ett kraftfullt uttalande. Vad är det då som är så speciellt med kvalitén?

Ventujol använder ofta tyger som är tillverkade av stick- och vävtekniker som är ganska ovanliga. Det är sådana tekniker som gör tyget hållbart och i vissa fall får en viss textur eller lyster som andra tekniker inte kan få fram. Med andra ord är tygerna slittåliga och vackra. Eftersom dessa tyger är rätt så ovanliga, främst för att de är dyra att framställa, är det få som känner till vad det är som gör dem så speciella. Man måste veta en hel del om textiltillverkning för att kunna bedöma hur bra det är. När man väl får känna på kläderna från Pierrot la Lune kan man börja förstå deras storhet.

Alla tyger är antingen gjorda av GOTS-certifierad bomull eller av Fairtrade-certiferad alpaca-ull. Detta är också fundamentala skäl till att kvalitén är på högsta nivå. All tillverkning sker i Frankrike. Det är ovanligt att tillverkning sker i länder som inte är låglöneländer. I den aktuella textilfabriken finns det bästa kunnandet för att göra kvalitetskläder.

När en av oss träffade Emilie Ventujol i våras och tittade på en utställning av nuvarande höstkollektion dök följande fråga upp: "Är knapparna mitt på ärmen på klänningen enbart en dekoration eller fyller den en funktion?" Emilie svarade: "I min design är nästan allt både en dekoration och en funktion". Sedan visade hon hur man kan förkortar ärmen genom att sätta fast den i knappen och helt plötsligt har man en annan design. Det är ganska talande för hur Ventujol arbetar. Hon tänker till in i minsta detalj.

Vi kan tycka att Pierrot la Lune förtjänar mer positiv uppmärksamhet samtidigt som vi kan önska att kollektionerna ska vara lite mer samtida och lite mer skandinaviska. Pierrot la Lune är trots allt ett danskt företag men kläderna tilltalar mer sydeuropéer än nordeuropéer. Det krävs vissa färger på hud, hår och ögon för att bära upp ett plagg från Pierrot la Lune.

2017 fanns det bara en återförsäljare i Sverige men i år finns det minst två. Kanske kanske får föräldrar upp ögonen för Pierrot la Lune.

14 okt 2018