Molo - färgstarkt barnmode

Det danska klädföretaget Molo har nyligen släppt sin vårkollektion. Några få näthandlare i Världen fick släppa merparten av huduvkollektionen tidigare än andra. Dit hörde Frida & Fritiof som redan den 29:e december hade kläderna till försäljning.

Vi har i ett tidigare inlägg lyft fram Molos fina arbete med hållbarhetsfrågor och att många av deras plagg är GOTS-certifierade. Märkets satsning är jämförtbart med andra ambitiösa märken som Gray Label, Pigeon Organics och Mini Rodini. Ett av våra favoritmärken, Gray Label, som toppade listan över bästa ekologiska märken för barn sommaren 2019, är ungefär likvärdigt med Molo när det gäller kvalitet. Det säger en hel del om Molo som klädmärke. Det är inte många, om ens någon, i denna klass som överträffar Molo.

Molo är också ett internationellt gångbart klädmärke. Enligt de själv är de norra Europas största klädmärke för baby och barn. Det gör de till ett av världens största med den särskilda miljöprofilen. Eftersom vi gärna lyfter fram kläder till de minsta är vi glada att Molo har ett relativt stort sortiment för barn under tre år.

Det är ju varken hållbarhet eller kvalitet som har gjort Molos kläder kända. Det är deras öigonfallande print. Printen har skapat en delad föräldraskara. Vissa tycker att printen är snygga medan andra tycker att de är gräsliga. Bra designmärken brukar väcka känslor och känslor av avsky kan mycket väl höra dit.

Molo själva tycker att SS21 är en av deras starkaste kollektioner. Det beror på några särskilt tilltalande print med fotbollar och djur. Faktum är att det fint med både fotbollar och djur (d.v.s. djur som spelar fotboll) men de flesta är på det ena eller det andra. Vi tycker att printen med sköldpaddor är snygga. Både den blå färgen och motiven sticker ut.

En annan sak som kan komma upp till diskussion är att Molo mer tydligt än andra ekologiska märken har en kollektion till pojkar och en kollektion till flickor. Andra märken har tydligt tagit ställning för att det mesta är unisex. Unisex är bra av flera skäl. Det första är att man inte behöver förstärka känsskillnader med kläderna. Det andra är att yngre syskon kan ärva kläder när de äldre syskonen har vuxit ur dem. Detta är bra av resursanvändningsskäl. Föräldrar behöver inte köpa nya kläder och därmed går det inte åt lika mycket resurser som bomull och vatten till mer tillverkning.

Flera föräldrar, däribland några av oss, säger med viss lättnad att de äntligen kan hitta kläder till sina pojkar. Det finns så mycket att välja på för dem som har flickor men mindre att välja på för föräldrar med pojkar. Molo erbjuder ganska mycket som är både unisex eller framhävt pojkigt.

Av de mer pojkiga plaggen, förutsom printen med enbart fotbollar, hittar vi ett par hoodies och tröjan med vilda djur som spelar fotboll. Bland de mer flickiga plaggen hittar vi en vit tiger omgärdad av blommor, en vit kattunge med blommor och printet "hide and seek" där olika djur gömmer sig i ett blommigt mönster. I det senare fallet kan man roa sig med att hitta så många djur som möjligt.

Kollektionens bodies och jumpsuits har en viss grad av stretch som gör plaggen bekväma och lätta att ta på och av. Babypantsen med blommor respektive sköldpaddor är riktigt såta och sköna. De kan matchas både med bodies och med någon lämplig topp.

Du som inte har upptäckt Molos kläder än, eller hör till dem som faktiskt ogillar märket på grund av printen, ska ta en titt på vårens kollektion. Det finns ganska mycket att välja på och säkert något värt att gilla.

9 jan 2021